Σε πλήρη εξέλιξη είναι οι συζητήσεις μεταξύ της κυβέρνησης και του δήμου Ηρακλείου Αττικής, με επίκεντρο την κατασκευή της επέκτασης της λεωφόρου Κύμης προς την εθνική οδό και την κυκλοφοριακή αποσυμφόρησή της ευρύτερης περιοχής.
Υπενθυμίζεται ότι θέση του δήμου Ηρακλείου και του Δημοτικού Συμβουλίου της πόλης, είναι η διέλευση του άξονα μέσα από την πόλη να γίνει στο μέγιστο δυνατό κομμάτι σκεπαστή, προκειμένου να μην χωριστεί το Ηράκλειο στα δύο.
Στον κυβερνητικό σχεδιασμό και μελέτη προβλέπεται η μερική κάλυψη, με αποτέλεσμα ο δήμος Ηρακλείου να προσφύγει σχετικά στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Η υπόθεση μετά από αναβολές, αναμένεται να εκδικαστεί στις 22 Φεβρουαρίου του 2024.
Ωστόσο, λίγο μετά το 2ο δεκαήμερο του Νοεμβρίου προηγήθηκε μία κυβερνητική διαρροή ότι κινδυνεύει η χρηματοδότηση του έργου, κάτι που από αρκετούς ερμηνεύτηκε ως πίεση προκειμένου να προχωρήσει το έργο και να μην ακυρωθεί στο σύνολό του.
Σύμφωνα με τις διαρροές εάν απορριφθεί η προσφυγή του δήμου Ηρακλείου, θα έχει υπάρξει μεν μια καθυστέρηση η οποία όμως θα μπορεί να ξεπεραστεί κα να συνεχίσει το έργο, ωστόσο εάν υπάρξει δικαίωση του δήμου Ηρακλείου η καθυστέρηση θα είναι μεγαλύτερη καθώς θα πρέπει όχι μόνο να γίνει ανασχεδιασμός, αλλά και να αδειοδοτηθεί εκ νέου περιβαλλοντικά το έργο, με απροσδιόριστο ορίζοντα.
Απαντώντας επισήμως το υπουργείο στις διαρροές ανέφερε ότι «το έργο εντάχθηκε στο ΠΔΕ τον Δεκέμβριο του 2021, προκειμένου να εκκινήσει η διαγωνιστική διαδικασία με προϋπόθεση ότι η Προϊσταμένη Αρχή δεν θα προβεί σε κοινοποίηση προς το ανάδοχο σχήμα πριν την ένταξη του έργου σε πρόγραμμα συγχρηματοδότησης.
Να προκηρυχθεί δηλαδή το έργο με την προϋπόθεση ότι δεν μπορεί να εκκινήσει η υλοποίησή του πριν εξασφαλιστούν οι πόροι από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα, δηλαδή από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Στη συνέχεια, τον Ιούλιο του 2023, έγινε η μετάπτωση του έργου στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΕΠΑ) και διατηρήθηκε η ίδια δέσμευση, καθώς ακόμα σε εξέλιξη βρίσκονταν οι ενέργειες για την εξασφάλιση της χρηματοδότησης όπως προέβλεπε και η αρχική απόφαση ένταξης.
Η διατύπωση αυτή επ’ ουδενί σημαίνει ότι έχει αποφασιστεί ή υπάρχει η παραμικρή πρόθεση κατάργησης του συγκεκριμένου έργου, η υλοποίηση του οποίου συνεχίζει να αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης».
Τι λέει δηλαδή με λίγα λόγια το υπουργείο; Ότι ναι μεν δεν υπάρχουν τώρα οι πόροι για το έργο, αλλά αυτό δεν είναι μία ξένη πρακτική, καθώς προχωρά ο σχεδιασμός του έργου και στη συνέχεια εξασφαλίζονται και οι σχετικοί πόροι. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι θα γίνει και 100% – με λίγα λόγια, πάμε πάλι στην απόφαση του ΣτΕ, από την οποία θα κριθεί το ένα θα μείνουμε στον αρχικό σχεδιασμό για το κόστος ή θα υπάρξει αύξηση λόγω της πλήρους κάλυψης. Όλα ανοικτά λοιπόν.
Τι προβλέπεται σήμερα; Το έργο έχει δημοπρατηθεί και έχει αναδειχτεί ανάδοχος, με ένα κόστος περίπου 350 εκ. ευρώ, η κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ – Intrakat.
Η σήραγγα προβλέπεται στα 2,5 χλμ. (υπόγειο για περίπου 1,25 χλμ. και με cut and cover για περίπου 1,15 χλμ.). Η διάρκεια των εργασιών έχει ορισθεί σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.
Εφόσον το έργο προχωρήσει και υπογραφεί μέσα στο 2024, τότε ο νέος άξονας θα μπορέσει να λειτουργήσει προς το τέλος του 2028.
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά το insider.gr «Με το έργο θα υλοποιηθεί ένα οδικό by pass σε δύσκολο τμήμα της Αττικής Οδού και θα αποσυμφορηθεί η έξοδος Μεταμόρφωσης η οποία σηκώνει όλο το βάρος των μετακινήσεων από/προς την Λεωφόρο Κηφισού.
Σημειώνεται ότι το έργο δημοπρατήθηκε ως δημόσιο, άρα δεν θα έχει διόδια, έχει ιδιαίτερη σημασία καθώς θα πρόκειται για έναν οδικό άξονα εξαιρετικής σημασίας ο οποίος θα εξυπηρετεί μέση ημερήσια κυκλοφορία 35.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της εθνικής οδού Αθηνών – Λαμίας, βόρεια της Κηφισιάς.
Κατά συνέπεια, από την αγορά και το υπουργείο έχει κριθεί ως αναγκαίο για ο Λεκανοπέδιο».
Συνάντηση Ταχιάου – Μπάμπαλου
Στις 30 Νοεμβρίου ανακοινώθηκε και μία συνάντηση μεταξύ του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών Νίκου Ταχιάου με τον δήμαρχο Ηρακλείου Νίκο Μπάμπαλο.
Ο υφυπουργός σε συνέντευξή του στις αρχές Νοεμβρίου είχε εκφράσει την άποψη ότι μπορεί να υπάρξουν «εκατέρωθεν συγκλίσεις», όπως χαρακτηριστικά είχε δηλώσει.
Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο δήμος Ηρακλείου «θέμα συζήτησης (σ.σ. ήταν) το μείζον ζήτημα του επικείμενου έργου της επέκτασης της λεωφόρου Κύμης και πώς αυτή θα υλοποιηθεί εντός των ορίων του Δήμου Ηρακλείου Αττικής χωρίς να αναστατωθεί η ποιότητα ζωής των κατοίκων και, ασφαλώς, την λειτουργικότητα της πόλης.
Ο δήμαρχος επανέλαβε στον υφυπουργό την πάγια θέση του Δήμου, όπως έχει διατυπωθεί και με τις ομόφωνες αποφάσεις του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία απαιτεί η διάνοιξη της Κύμης να κατασκευαστεί στα όρια του Ηρακλείου με σκεπαστό το μέγιστο δυνατό κομμάτι της νέας διαδρομής ώστε αφενός να αποφευχθεί η διχοτόμηση της περιοχής, αφετέρου να δημιουργηθούν νέοι χώροι στο σκεπαστό κομμάτι της νέας λεωφόρου, οι οποίοι θα αξιοποιηθούν ως χώροι κοινόχρηστοι και αθλητισμού.
Να θυμίσουμε ότι ο Δήμος Ηρακλείου Αττικής έχει καταθέσει σχετική προσφυγή στο ΣτΕ κατά του διαγωνισμού του έργου, η εκδίκαση της οποίας αναμένεται να γίνει τους επόμενους μήνες.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν να διατηρήσουν την επικοινωνία μεταξύ τους και όρισαν μάλιστα αμφότερες ομάδες εργασίας οι οποίες θα μπορούν να συνομιλούν σε τεχνικό πλέον επίπεδο για το θέμα».
Προφανώς το επόμενο «ραντεβού» θα είναι στις 22 Φεβρουαρίου στο Συμβούλιο της Επικρατείας.