Καταρρίπτουμε το μύθο του πεπρωμένου, βγάζουμε από την αφάνεια το φύλο της αντίστασης, διατηρούμε άσβεστο το φως της ελπίδας, κάνουμε το εφήμερο ιστορία, κοιτούμε την άβυσσο στα μάτια, νανουριζόμαστε με το χτύπο του καλωσορίσματος, ανοίγουμε πανιά παρέα με τον Σέξπιρ.
«Ο μύθος του πεπρωμένου». To ιδεολόγημα της παντοδυναμίας των γονιδίων, πέρα από το ότι μας απαλλάσσει από τις δικές μας ευθύνες, στρώνει το έδαφος για την επιστροφή της ευγονικής. «Τα γονίδια αποτελούν ένδειξη για μία δυνατότητα ή προδιάθεση. Το κατά πόσο αυτή θα υλοποιηθεί ή όχι εξαρτάται από τις αναπτυξιακές διεργασίες, οι οποίες με τη σειρά τους εξαρτώνται από το περιβάλλον. Γι’ αυτό ακριβώς η ιδέα του γενετικού νετερμινισμού είναι εσφαλμένη. Το αποτέλεσμά του, μάλιστα, είναι ότι, όταν κάποιο χαρακτηριστικό (π.χ. παχυσαρκία, καρκίνος, αλκοολισμός, επιθετικότητα) εμφανίζεται σε πολλές γενιές σε μια οικογένεια, είναι πιο πιθανό να αποδώσουμε διαισθητικά αυτό το χαρακτηριστικό σε κοινά γονίδια παρά στο κοινό περιβάλλον», μας λέει ο δρ. Κώστας Καμπουράκης, ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Γενεύης. Στο εκτενές ρεπορτάζ με τίτλο «Ο μύθος του πεπρωμένου» ανοίγουμε το φάκελο της γονιδιοκρατίας.
«Το φύλο της αντίστασης». Μία διακεκριμένη οικονομολόγος βγάζει από την αφάνεια την απλήρωτη γυναικεία εργασία, βρίσκει το αντίδοτο στην κρίση στην «οικονομία της φροντίδας», ενώ θεωρεί την ισότητα των φύλων παραγωγική. «Μια “οικονομία της φροντίδας” στηρίζεται σε μια “κοινωνία που νοιάζεται” και θα εξασφαλίζει ένα καθολικό δικαίωμα στη φροντίδα, ένα δικαίωμα όλων να φροντίζουν και να φροντίζονται σε όλες τις φάσεις του κύκλου ζωής», σημειώνει, μεταξύ άλλων, στη συνέντευξή της στη «σχεδία» η Μαρία Καραμεσίνη, καθηγήτρια Οικονομικών της Εργασίας και της Κοινωνικής Πολιτικής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και πρώην πρόεδρος και διοικήτρια του ΟΑΕΔ.
«Το άσβεστο φως της ελπίδας». Ένας μύθος του παγκόσμιου κινηματογράφου,η Σοφία Λώρεν, επιστρέφει στα δύσκολα χρόνια της παιδικής της ηλικίας, αντιτάσσεται στην αδιαφορία με την οποία αντιμετωπίζονται τα προσφυγόπουλα, ενώ αναζητεί τη λάμψη που κρύβουμε όλοι μέσα μας.
«Το εφήμερο γίνεται ιστορία». Ένας αγαπημένος κομίστας, ο Soloup, όπως του αρέσει να αυτοσυστήνεται του Αντώνη Νικολόπουλου, μάς μεταφέρει στην πλατεία της Επανάστασης, μας περιγράφει την καθημερινότητα στα χρόνια του Αγώνα, τις τοπικές και κοινωνικές αντιθέσεις της εποχής, ενώ εξηγεί πώς τα εθνικά αφηγήματα απέχουν από την ιστορική αλήθεια.
Επίσης
Ο Σέξπιρ στη «σχεδία»
Φωτογραφία: Γιάννης Ζινδριλής
Sea, Sun and Solidarity. Θάλασσα, ήλιος και αλληλεγγύη. Από αυτό
το καλοκαίρι, το ελληνικό περιοδικό δρόμου «σχεδία» μιλάει ξένες γλώσσες και σαλπάρει για τα πελάγη του υπεύθυνου τουρισμού,
σε ένα νέο, δυναμικό, μοναδικό, πολύπλευρο δημοσιογραφικό
και κοινωνικό εγχείρημα.
Από αυτό το καλοκαίρι, η «σχεδία» μιλάει και αγγλικά. Από τις αρχές του καλοκαιριού, για όλο το καλοκαίρι και κάθε καλοκαίρι, στους δρόμους της πόλης (και όχι μόνο) θα κυκλοφορεί και μια επιπλέον έκδοση της «σχεδίας» στην αγγλική γλώσσα.
Η αγγλική εκδοχή του ελληνικού περιοδικού δρόμου «σχεδία» θα διανέμεται από τους πωλητές του περιοδικού, οι οποίοι –όπως ακριβώς συμβαίνει και με την ελληνική εκδοχή και με όλα τα περιοδικά δρόμου του πλανήτη– θα ωφελούνται το 50% (ήτοι, τα 2,50€). Θα αποτελέσει, με άλλα λόγια, μια ακόμη ευκαιρία για κάποιους έστω εκ των πιο φτωχών του τόπου να εξασφαλίσουν με αξιοπρέπεια –κάνοντας μια εργασία, στην ουσία, και όχι επαιτώντας– ένα ελάχιστο έστω έσοδο για να καλύψουν κάποιες από τις πιο βασικές τους ανάγκες.
Η έκδοση, εκτυπωμένη σε υψηλής ποιότητας χαρτί και σχεδιασμένη από ένα από τα καλύτερα διεθνή design γραφεία, θα περιλαμβάνει επιλεγμένη θεματολογία διεθνούς ενδιαφέροντος, από ελληνικές εκδόσεις που θα αναδεικνύουν τον τόπο και τους ανθρώπους του. Φιλοδοξία των συντελεστών είναι να αποτελέσει ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον ανάγνωσμα (πάντα βαθιά προσηλωμένο στις αρχές τις εποικοδομητικής δημοσιογραφίας), αλλά και ένα εργαλείο, ένα χρήσιμο οδηγό και σύμβουλο για τους ξενόγλωσσους επισκέπτες μας ή κατοίκους της πόλης.
Εξώφυλλο οδηγού: «Υπεύθυνος Τουρισμός»
Αυτό που καθιστά ιδιαίτερα ξεχωριστή την αγγλική «σχεδία» είναι ένας πολυσέλιδος μοναδικός οδηγός «Υπεύθυνου Τουρισμού» (Responsible Tourism Guide). Ένας οδηγός (εκτυπωμένος μάλιστα σε ειδικό, φιλικό προς το περιβάλλον χαρτί) ο οποίος καταγράφει ένα σημαντικό μέρος από την πληθώρα δομών αλληλεγγύης, κοινωνικών επιχειρήσεων και υπηρεσιών της ελληνικής πρωτεύουσας, δίνοντας πρόσβαση στον ξένο επισκέπτη σε πολύ ξεχωριστή ενημέρωση, αλλά και την ευκαιρία να κάνει τις διακοπές του υπεύθυνα, να περάσει υπέροχα, αυξάνοντας, την ίδια στιγμή, το κοινωνικό και μειώνοντας το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα.
Πρόκειται, στην ουσία, για ένα κοινωνικό πρότζεκτ εντός ενός κοινωνικού πρότζεκτ. Αλλά η αλήθεια είναι ότι ο αναγνώστης, ξεφυλλίζοντας την αγγλική «σχεδία», θα ανακαλύψει πολλές ευκαιρίες να δηλώσει και κοινωνικά παρών στη χώρα που επέλεξε για τις διακοπές του.
Φωτογραφία: Γιάννης Ζινδριλής
Αξίζει να σημειωθεί ότι, πέρα από τη διανομή της μέσω των πωλητών του περιοδικού, η αγγλική «σχεδία» θα διατίθεται και αυτόνομα, μέσω καλαίσθητων, ειδικά σχεδιασμένων stands που θα τοποθετηθούν σε σημεία αυξημένου τουριστικού ενδιαφέροντος (ξενοδοχεία, μουσεία, ταξιδιωτικά γραφεία κ.λπ.). Όποια έσοδα δε ενδεχομένως προκύψουν από αυτή τη διαδικασία, πέρα από την αυτονόητη ανάγκη, να καλυφθεί το κόστος της έκδοσης, θα αξιοποιηθoύν για την υλοποίηση νέων κοινωνικών προγραμμάτων που ήδη επεξεργάζεται η «σχεδία» για τη δημιουργία προοπτικών ενεργοποίησης, ενδυνάμωσης, εκπαίδευσης και, εντέλει, νέων θέσεων εργασίας σε συνανθρώπους μας που δοκιμάζονται σκληρά.
H αγγλική «σχεδία» θα κυκλοφορήσει στους δρόμους της πόλης την Τετάρτη 16 Ιουνίου 2021.
Περισσότερα για την αγγλική έκδοση του ελληνικού περιοδικού δρόμου «σχεδία»:
www.shedia.gr & info@shedia.gr
Αυτά και άλλα πολλά στη «σχεδία» Ιουνίου (τεύχος #90), που θα βρίσκεται, εκτάκτως, από την Τετάρτη 9 Ιουνίου στους δρόμους της πόλης.