Αττική Οδός: Στο τραπέζι η ακριβότερη διέλευση τις ώρες αιχμής

Από ethnos.gr – Μαρία Λιλιοπούλου – Μοντέλο με διαφορετική  χρέωση διοδίων μέσα στην ημέρα, ανάλογα με τον κυκλοφοριακό φόρτο ώστε το αντίτιμο των διοδίων να είναι υψηλότερο τις ώρες αιχμής, εξετάζει το ΤΑΙΠΕΔ να εντάξει στο σχέδιο της σύμβασης για την επόμενη 25ετή περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Αυτό ανέφερε η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ συναρτώντας την επιλογή του συγκεκριμένου μοντέλου χρέωσης και με την πρόοδο που θα συντελεστεί στα έργα επεκτάσεων του αυτοκινητοδρόμου. Στις επεκτάσεις εντάσσεται βεβαίως και αυτή της λεωφόρου Κύμης, η πρώτη που θα μεγαλώσει την Αττική Οδό ύστερα από 18 χρόνια από την ολοκλήρωσή της από τον ανισόπεδο κόμβο μέχρι την Εθνική Οδό στον ανισόπεδο κόμβο Καλυφτάκη στη Λυκόβρυση.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός για την νέα παραχωρηση της Αττικής Οδού βρίσκεται σε εξέλιξη και αποτελεί εν πολλοίς το πετράδι του στέμματος όσον αφορά το «μπουκέτο» των παραχωρήσεων που «τρέχει» το Ταμείο.

Οκτώ είναι τα επενδυτικά σχήματα που έχουν προεπιλεγεί για να περάσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού και την υποβολή δεσμευτικών προσφορών για τη σύμβαση παραχώρησης υπηρεσιών σχετικά με τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού για 25 χρόνια.

Στην επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου που έχει προγραμματιστεί για τις 21 Ιουλίου, θα εγκριθεί το πλαίσιο που θα διέπει τη διαδικασία υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών (Request for Binding Offers) και θα δοθεί πρόσβαση στους προεπιλεγέντες επενδυτές στην εικονική αίθουσα τεκμηρίωσης (Virtual Data Room), όπου θα έχουν αναρτηθεί στοιχεία και λοιπές πληροφορίες σχετικά με την Αττική Οδό.

Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, η ανάρτηση του αρχικού σχεδίου Σύμβασης Παραχώρησης, ο όγκος του οποίου αναμένεται να φτάσει τις 700 σελίδες, θα γίνει το αργότερο στις αρχές Σεπτεμβρίου και η υποβολή οικονομικών προσφορών αναμένεται εντός του Α΄ τριμήνου του 2023.

Ωστόσο η ρευστή κατάσταση φαίνεται ότι δεν έχει αφήσει ανεπηρέαστο και αυτόν τον διαγωνισμό. Η διοικηση του Ταμείου είχε εκτιμήσει ύψος τιμήματος μεταξύ 2 έως 2,4 δισεκατομμυρίων ευρώ. Το ύψος του δεν αλλάζει, όπως όλα δείχνουν, ωστόσο υπάρχουν ήδη δεύτερες σκέψεις για αλλαγή μίγματος με μικρότερο αρχικό τίμημα και πρόβλεψη για αυξημένα ετήσια έσοδα, κάτι το οποίο όμως αυξάνει σημαντικά το τελικό ρίσκο που θα αναλάβει το Ταμείο.

Σε κάθε περίπτωση η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ είναι ιδιαιτέρως ικανοποιημένη όχι μόνο από το αυξημένο ενδιαφέρον για την παραχώρηση, αλλά και από την ποιότητα των επενδυτικών σχημάτων, η οποία φάνηκε ξεκάθαρα από το επίπεδο των φακέλων που παρελήφθησαν.

Συνολικά το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του Ταμείου πατάει γκάζι, όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος, Δημήτρης Πολίτης προσθέτοντας πως στα ενδιαφέροντά τους δεν είναι μόνο οι μεγάλοι εμβληματικοί διαγωνισμοί:

«Δίνουμε έμφαση στην περιφερειακή ανάπτυξη, με την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων που έχουν πολλαπλασιαστικά οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες. Το Ταμείο διαθέτει σημαντική τεχνογνωσία. Στόχος μας είναι να τη θέσουμε στην υπηρεσία όλων των φορέων του Δημοσίου».

Τους τελευταίους μήνες καταγράφεται σημαντική πρόοδος σε σειρά έργων με κοινωνικό αποτύπωμα, όπως οι καθαρισμοί δασών, η αναβάθμιση των υποδομών υγείας και η υποστήριξη του μηχανισμού Πολιτικής Προστασίας με την προμήθεια σύγχρονου εξοπλισμού, σημείωσε από την πλευρά του ο Παναγιώτης Σταμπουλίδης, Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ.

Αναλυτικά το πρόγραμμα του Ταμείου προχωρά ως εξής:

Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών

Με το βλέμμα στραμμένο και στο Χρηματιστήριο για τη διάθεση μέσω συναλλαγής του ποσοστού 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών που έχει στο χαρτοφυλάκιό του το ΤΑΙΠΕΔ είναι η διοίκηση του Ταμείου, η οποία αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα. Αν και οι οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί, εξετάζεται κάθε εναλλακτικό σενάριο και όπως προκύπτει και αυτό της εισόδου του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο, το οποίο δε θεωρείται καθόλου απίθανο πια.

Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός για την πώληση του 30% παραμένει «παγωμένος» από το 2020, ενώ στη δεύτερη φάση είχαν περάσει 9 ενδιαφερόμενοι. Το ΤΑΙΠΕΔ εξετάζει τώρα το αν πρέπει να συνεχιστεί η διαγωνιστική διαδικασία από εκεί που σταμάτησε, αν και κάτι τέτοιο δε θεωρείται εύκολο. Τρία χρόνια μετά ουδείς γνωρίζει εάν το ενδιαφέρον όλων των συμμετεχόντων παραμένει αμείωτο ή εάν κάποιος νέος υποψήφιος θα ήθελε να συμμετάσχει στην κούρσα. Σε κάθε περίπτωση οι σχετικές αποφάσεις θα ληφθούν πολύ σύντομα, όπως επεσήμανε ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου.

Ιδιαίτερα θετικό είναι το γεγονός ότι το Αεροδρόμιο της Αθήνας παρουσιάζει συνεχιζόμενη ανάκαμψη της επιβατικής κίνησης σε συνδυασμό με την απρόσκοπτη λειτουργία του αεροδρομίου, η οποία οδηγεί στην ολοκλήρωση της αξιολόγησης των εναλλακτικών σεναρίων αξιοποίησης της μετοχικής συμμετοχής στην εταιρεία παραχώρησης.

 

Οι ρυθμοί ανάκαμψής του είναι πολύ μεγαλύτεροι συγκριτικά με άλλων αεροδρομίων διεθνώς, ενώ επανέρχεται στα νούμερα του 2019 χωρίς να αντιμετωπίζει κανενα από τα προβλήματα (καθυστερήσεις, ακυρώσεις, κλπ) που αντιμετωπίζουν άλλοι αερολιμένες διεθνώς: «Εχουμε πέσει με πολλή προσοχή πάνω στο τι θα κάνουμε για το 30%» είπε χαρακτηριστικά ο κ. Πολίτης.

 

Εγνατία Οδός

Δε θα καλυφθεί το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αποκρατικοποίησης έως τα τέλη του χρόνου καθώς και στην περίπτωση αυτή το ζήτημα των επιτοκίων θέτει εμπόδια.

 

Την περίοδο αυτή προχωρεί η ολοκλήρωση των χρηματοδοτικών και κατασκευαστικών συμφωνιών και η κατάθεσή τους μαζί με τα υπόλοιπα έγγραφα του διαγωνισμού στο Ελεγκτικό Συνέδριο για έλεγχο, προκειμένου να προχωρήσουν οι διαδικασίες για την υπογραφή της Σύμβασης Παραχώρησης.

 

Ωστόσο οι εκκρεμότητες δεν είναι λίγες. Αφενός αφορούν το Δημόσιο, το οποίο θα πρέπει να ολοκληρώσει υποδομές, όπως διόδια, σήραγγες, κλπ. Οι περισσότερες όμως αφορούν τον παραχωρησιούχο και την ολοκλήρωση των συμφωνιών που προαναφέρθηκαν.

 

Σε κάθε περίπτωση ο παραχωρησιούχος θα πρέπει να παραλάβει ένα δρόμο σε πλήρη λειτουργία: «Ειχαμε αναφέρει και στον προυπολιγισμό μας για το τέλος του χρόνου. Δε νομίζω να τα καταφέρουμε, νομίζω πως θα χάσουμε το 2022», ειπε ο κ. Πολίτης.

 

Λιμάνια

 

Οι δεσμευτικές προσφορές για την Αλεξανδρούπολη έχουν προγραμματιστεί για τις 29/7 και για την Ηγουμενίτσα στις 5/8.

 

Σε εξέλιξη (Β΄Φάση) βρίσκεται ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου με εκτιμώμενη ημερομηνία υποβολής προσφορών το Q4 2022.

 

Για το λιμάνι του Βόλου προχωρούν τα εξής:

 

Σύνδεση με τη σιδηροδρομική γραμμή.

 

Η μελέτη για το τουριστικό καταφύγιο και τη μαρίνα.

 

ΔΕΠΑ Υποδομών

 

Ο διαγωνισμός βρίσκεται στη διαδικασία οικονομικού κλεισίματος, με απώτερη ημερομηνία εντός του Σεπτεμβρίου αν και αναμένεται να γίνει πολύ νωρίτερα.

 

ΔΕΠΑ Εμπορίας

 

Η διοίκηση του Ταμείου εκτιμά ότι εκ των πραγμάτων αυτήν την περίοδο δεν κρίνεται ώριμο ή εφικτό να προχωρήσει διαγωνισμός. Κι αυτό γιατί μπορεί η πρώτη αβεβαιότητα του εγχειρήματος, η νομική διαμάχη, να φαίνεται ότι παίρνει θετική τροπή καθώς το Εφετείο απέρριψε τα επιχειρήματα των πελατων της ΔΕΠΑ Εμπορίας και η υπόθεση θα εκδικαστεί μεν και στον Αρειο Παγο όπου όμως θα κριθεί η διαδικασία και ο τρόπος και όχι το πραγματικό αντικείμενο.

 

Ωστόσο σοβαρότερο είναι το δεύτερο πρόβλημα που αφορά την όλο και μεγαλύτερη αβεβαιότητα για την ενεργειακή αγορά, η οποία εμποδίζει ακόμα και την αποτίμηση της αξίας της εταιρίας από τους ενδιαφερομένους.

 

ΛΑΡΚΟ

 

Για τη ΛΑΡΚΟ έχει «κλειδώσει» η 29η Ιουλίου ως καταληκτική ημερομηνία για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών

 

ΕΛΠΕ

 

Για τα ΕΛΠΕ υπάρχει ένα ζήτημα, το οποίο προκύπτει από το κανονιστικό πλαισιο του Ταμείου που δεν επιτρέπει τη χρηματιστηριακή συναλλαγή χωρίς να προηγηθούν αλλαγές.

 

Μαρίνες

 

Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τη μαρίνα Mega Yachts στο λιμάνι της Κέρκυρας και της αξιολόγησης των τεσσάρων σχημάτων που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον.

 

Συνεχίζεται ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της μαρίνας στην Πύλο με νέα καταληκτική ημερομηνία υποβολής προσφορών στις 30/9.

 

Υπόγεια Αποθήκη Φυσικού Αερίου

 

Αξιολογούνται συμπληρωματικές επιλογές ορθολογικοποίησης του επιχειρηματικού ρίσκου της επένδυσης, σε συνέχεια της απόφασης της ΡΑΕ που ορίζει το αποδεκτό ύψος της κοινωνικοποίησης.

 

Η Σύμβαση Παραχώρησης έχει ήδη αναρτηθεί στο VDR και αναμένουμε τα σχόλια των ενδιαφερόμενων επενδυτών.

 

ΕΥΔΑΠ & ΕΥΑΘ

 

Εν ευθέτω χρόνω θα ληφθούν αποφάσεις για τη βέλτιστη αξιοποίηση των ποσοστών που κατέχει το Ταμείο στις δύο εταιρείες (11% ΕΥΔΑΠ και 16% ΕΥΑΘ).

 

Ακίνητα

 

Σε εξέλιξη ο διαγωνισμός για τον πρώην εργοταξιακό χώρο στο Αντίρριο

 

Άμεσα θα ξεκινήσει ο διαγωνισμός για το Ολυμπιακό Ιππικό Κέντρο στο Μαρκόπουλο. Έχουν αλλάξει οι προβλεπόμενες χρήσεις γης που ήταν πολύ περιοριστικές. Το σχέδιο δεν περιλαμβάνει την ανέγερση ξενοδοχείου, αλλά ξενώνα για αθλητικές δραστηριότητες που προβλέπονται. Κυρίαρχη χρήση θα είναι η ιππική και άλλες χρήσεις αθλητικού χαρακτήρα.

 

Το φθινόπωρο αναμένεται η υπογραφή της σύμβασης με τον επενδυτή για τις Γούρνες Ηρακλείου και το ακίνητο στον Ταύρο.

 

Για το ακίνητο στη Νέα Ηρακλείτσα Καβάλας εκκρεμεί η ολοκλήρωση του προσυμβατικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

 

Ακίνητα με ιαματικές πηγές:

 

Την επόμενη εβδομάδα θα παραδοθεί το πρώην Ξενία στην Κύθνο και το δικαίωμα αξιοποίησης 2 ιαματικών πηγών στον επενδυτή.

 

Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για το ακίνητο της Λουτρόπολης στα Καμένα Βούρλα.

 

Αναμένεται η έναρξη των διαδικασιών για την αξιοποίηση των ιαματικών πηγών Θερμοπυλών και την ιαματική πηγή και το κάμπινγκ Κονιαβίτη.

 

Μονάδα Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας

Καθαρισμοί δασών

 

Από τον περασμένο Απρίλιο έως και τα μέσα Ιουνίου έχουν υπογραφεί 20 συμβάσεις που υπερβαίνουν τα 43 εκατ. ευρώ.

 

Σε 40 περιοχές σε όλη τη χώρα γίνονται εργασίες.

 

Συνολικά θα καθαριστούν 80.000 στρέμματα.

 

Συντήρηση και διάνοιξη σε σχεδόν 12.000 χλμ. δασικών δρόμων και 1.600 χλμ. αντιπυρικών ζωνών.

 

Παράλληλα για πρώτη φορά – όπως εξήγησε ο κ. Σταμπουλίδης – θα προχωρήσουν και καθαρισμοί περιαστικών δασών. Την Τετάρτη βγήκε στον αέρα η πρώτη πρόσκληση. Στο πλαίσιο του έργου θα καθαριστούν ο Λυκαβηττός, το Παναθηναικό Στάδιο, το Αλσος Συγγρού, τα Τουρκοβούνια, έργα που το δημόσιο δεν μπορούσε να υλοποιήσει.

 

ΓΓ ΣΔΙΤ – Στρατηγικές επενδύσεις

 

Σε φάση κατακύρωσης αναδόχου είναι ο διαγωνισμός για το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα (ΟΠΣ) της ΓΓ ΣΔΙΤ – 1,73 εκατ. ευρώ.

 

Το έργο ωρίμασε σε χρόνο ρεκόρ (2 μήνες).

 

Μεταρρύθμιση Διυπηρεσιακής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΙΜΕΑ)

 

Σε φάση κατακύρωσης ο διαγωνισμός για το ΟΠΣ για τη διαχείριση των ελέγχων της αγοράς.

 

Έως το τέλος του 2022 θα ολοκληρωθεί η ανάδειξη του αναδόχου για το επιχειρησιακό κέντρο συλλογής και επεξεργασίας δεδομένων εποπτείας της αγοράς.

 

Έως το τέλος Αυγούστου θα πραγματοποιηθεί ο διαγωνισμός για την παροχή διοικητικής υποστήριξης στο Ελεγκτικό Έργο της ΔΙΜΕΑ.

 

Έως τέλος Ιουλίου η δημοπράτηση των έργων για την προμήθεια οχημάτων για ελέγχους, οικίσκων και 3D scanners για έλεγχο εμπορικών φορτίων.

 

Πρόγραμμα ΑΙΓΙΣ (Πολιτική Προστασία)

 

Αρχές Αυγούστου αναμένεται η έναρξη του διαγωνισμού για πτυσσόμενες γέφυρες για τον Ελληνικό Στρατό με προυπολογισμό 12,5 εκατ. ευρώ (είναι έτοιμα τα τεύχη δημοπράτησης).

 

Μέσα στο καλοκαίρι θα δημοπρατηθεί η προμήθεια πυροσβεστικών οχημάτων με προϋπολογισμό 65 εκατ. ευρώ.

 

Το φθινόπωρο αναμένεται να ξεκινήσει η διαδικασία για την προμήθεια επιπλέον οχημάτων προϋπολογισμού 37 εκατ. ευρώ.

 

Έχουν προσδιοριστεί οι πρώτοι 12 αρχαιολογικοί χώροι για την εγκατάσταση συστημάτων πυρανίχνευσης, έργο προϋπολογισμού 27 εκατ. ευρώ.

 

Εντός του Φθινοπώρου θα τρέξουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες για την αναβάθμιση των Canadair και την προμήθεια νέο ιπτάμενου στόλου πυρόσβεσης.

 

Ανακαίνιση ΟΑΚΑ

 

Αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος και εντός του Αυγούστου υπογράφεται η σύμβαση για την επιθεώρηση μεταλλικών κατασκευών και τη μελέτη στατικής επάρκειας.

 

Σε εξέλιξη είναι ο διαγωνισμός για την προμελέτη που αφορά στην αποκατάσταση και αναβάθμιση περιβάλλοντος χώρου (εκτιμώμενη ολοκλήρωση Q1 2023).

 

Αθηναϊκή Ριβιέρα

 

Το έργο αφορά στην κατασκευή ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου συνολικού μήκους 22 χλμ.

 

Οριστικοποιείται η μελέτη για τη χάραξη η οποία έχει συμφωνηθεί με τους εμπλεκόμενους φορείς (Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Περιφέρεια Αττικής και Δήμοι).

 

Έχει κατατεθεί τεχνικό δελτίο στην Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού Ταμείου Ανάκαμψης (ΕΥΣΤΑ) και αναμένεται έγκριση.

 

Ανακαίνιση και αναβάθμιση νοσοκομείων και Κέντρων Υγείας

 

Έως το τέλος του έτους αναμένεται να ξεκινήσει η δημοπράτηση των έργων σε πέντε νοσοκομεία, με την ολοκλήρωση της αδειοδότησης και της σύνταξης των τευχών δημοπράτησης. Σύμφωνα με τον κ. Σταμπουλίδη, τα νοσοκομεία αποτελούν ένα κατεξοχήν έργο υψηλού κοινωνικού αποτυπώματος.

 

Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου (ΠΑΓΝΗ).

 

Νοσοκομείο Παπαγεωργίου Θεσσαλονίκης.

 

Θριάσιο.

 

Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Πατρών.

 

Άγιος Παύλος Θεσσαλονίκης.

 

Ολοκληρώνεται ο διαγωνισμός (εκκρεμεί η ανάδειξη αναδόχων) για τη συμφωνία-πλαίσιο μεταξύ του Υπουργείου Υγείας και μελετητών.

 

Αμέσως μετά θα ξεκινήσει η εκπόνηση μελετών για τον Ευαγγελισμό, το Γενικό Νοσοκομείο Λαμίας, το Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης και για 156 Κέντρα Υγείας σε όλη τη χώρα.

 

Ερευνητικά Κέντρα

 

Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός με την ανάδειξη προσωρινών αναδόχων και εντός του μήνα θα υπογραφούν οι συμβάσεις για τις μελέτες που αφορούν στην ενεργειακή αναβάθμιση, την ανακαίνιση των υφιστάμενων κτιρίων και την ανέγερση νέων για τα εξής ερευνητικά κέντρα:

 

Αθηνά.

 

Φλέμινγκ.

 

Παστέρ.

 

Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών Ακαδημίας Αθηνών.

 

Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών.

 

Ελληνικό Κέντρο Θαλάσσιων Ερευνών.

 

Αναβάθμιση και επέκταση βιομηχανικών πάρκων

 

Έχει ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για την ανάδειξη Συμβούλου που θα εκπονήσει την πρόσκληση προς το επενδυτικό κοινό για την υποβολή προτάσεων χρηματοδότησης και τον σχετικό οδηγό της δράσης.

 

Εκκρεμεί η οριστικοποίηση και η έγκριση της πρόσκλησης.

 

Αξιοποίηση πρώην στρατοπέδου Γκόνου στη Θεσσαλονίκη

 

Σήμερα εγκρίνεται η σύμβαση μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και ΓΑΙΑΟΣΕ για την ωρίμανση του έργου και τη διενέργεια διαγωνισμού.

 

Δημιουργία επιχειρηματικού πάρκου (logistics) για τη μετεγκατάσταση των μεταφορικών επιχειρήσεων περιοχής Ελαιώνα

 

Αναμένεται έγκριση του τεχνικού δελτίου από την ΕΥΣΤΑ για τη μετεγκατάσταση των μεταφορικών επιχειρήσεων περιοχής Ελαιώνα στην περιοχή της Φυλής.

 

Στο πλαίσιο του έργου, προχωράει η ωρίμανση του χώρου υποδοχής και η προετοιμασία για τη διενέργεια διαγωνισμού για λογαριασμό του Δήμου Φυλής.

Avatar photo
Το Ηράκλειο Αττικής και η Νέα Ιωνία στο διαδίκτυο. Και όχι μόνο.

Αφήστε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

MENU